Τετάρτη 26 Αυγούστου 2015

Συζητώντας με την συγγραφέα Ηλιάνα Βολανάκη!

Ευχαριστώ θερμά την συγγραφέα Ηλιάνα Βολονάκη που μου παραχώρησε την ακόλουθη ενδιαφέρουσα συνέντευξη, στην οποία διαφαίνεται η προσωπικότητα και το συγγραφικό της προφίλ. Απολαύστε την….








1. Έχετε γράψει πέντε βιβλία! Θα θέλατε να μας τα παρουσιάσετε με τον δικό σας τρόπο;

Για εμένα, είναι ο καλύτερός μου φίλος, η συντροφιά μου, τις ώρες της πλήξης και της μοναξιάς μου! Μέσα από τις συγγραφικές μου εφευρέσεις, δίνω ελπίδα, σε πολλούς αναγνώστες, να έρθουν σε επαφή, με τα πιο κρυμμένα στοιχεία του εαυτού τους. Είναι ωραίο, να ανοίγεις, ένα παράθυρο, μέσα από αληθινές ιστορίες, της διπλανής πόρτας και να βοηθάς σημαντικά στην ολοκλήρωση της ανθρώπινης προσωπικότητας.

2. Το τελευταίο σας βιβλίο έχει για ιστορικό υπόβαθρο την Μικρασιατική Καταστροφή. Πολλοί συγγραφείς έχουν εμπνευστεί από την συγκεκριμένη ιστορική στιγμή αλλά και από την κοσμοπολίτισσα Σμύρνη. Τι είναι, λοιπόν, αυτό που σας δημιούργησε την ανάγκη να τοποθετήσετε τους ήρωες σας στον συγκεκριμένο χωροχρόνο; 

Το βαλς των ανέμων, ξεκίνησε, να γράφετε σε ηλικία 20 χρόνων, πριν την μελαγχολία της νύχτας! Όσο το έγραφα, έζησα πολύ όμορφες στιγμές, κι όταν έπρεπε να διακόψω, αισθανόμουν ότι μου έλειπε. Περίεργο; Ναι. Η Σμύρνη, παρ’ όλη τη θλίψη της, έχει μια παράξενη έλξη, προς εμένα! Σαν να είχα ζήσει σε προηγούμενες ζωές μου, εκεί!
Μαγεύτηκα, δε, περισσότερο, με την ιστορία της νεαρής από την Αθήνα. Η γιαγιά της, της είπε την αληθινή ιστορία της. Δυστυχώς, η γιαγιά, έγινε άγγελος μια εβδομάδα, μετά την συμπλήρωση των εξελίξεων, των ηρώων, της ζωής τους.
Το βιβλίο είναι αφιερωμένο, στη γιαγιά Κασσάνδρα, πού στη δύση της ζωής της, αποφάσισε, να μιλήσει στην εγγονή της!
Αξίζει, βέβαια, να επισημάνω, πώς το βιβλίο, δεν διαδραματίζεται μόνο την ιστορία της Σμύρνης, αλλά και τη Χούντα, τη Κυανή Ακτή, όπως κι άλλες χώρες… Δηλαδή, ξεκινάει από το 1800, η ιστορία, στη Γαλλία, προχωράει στη Σμύρνη και στη συνέχεια, όπου μετακινούνται οι ήρωες. Ως το 2000.

3. Η εποχή μας μπορεί να σας εμπνεύσει;

Πιστεύω, πώς όλες οι εποχές είναι το ίδιο! Όπως, άλλωστε και οι άνθρωποι. Εάν, κάνετε μία έρευνα στο ιντερνέτ, πχ την εποχή του 1960, θα δείτε, πολλά κοινά σημεία, με το τώρα. Βιασμοί, κλέψιμο, κακία, η οικονομική κρίση, η συμπεριφορά του άνδρα, προς τη γυναίκα… Οπότε, όπως καταλαβαίνετε, όλες οι εποχές, με εμπνέουν. Η καθεμιά, μάλιστα, με το δικό της τρόπο.

4. Ποιος από τους ήρωες σας είναι ο αγαπημένος σας; Και ποιος σας ''ταλαιπώρησε'', είτε ψυχολογικά είτε τεχνικά, να τον αποτυπώστε στο χαρτί;

Όλοι είναι εξίσου αγαπημένοι. Δεν ξεχωρίζω κανέναν. Αν και τώρα, πού το σκέφθομαι… ο Βενέδικτος, από τα λευκά περιστέρια, είναι ένα κομμάτι του εαυτού μου! Τα ψυχολογικά στάδια, πού περνούσε, κάθε φορά, ώστε να αποδείξει στην ηρωίδα, την αγάπη του, όχι, εξαιτίας της πάθησής της, αλλά, της αγάπης, με την έννοια της. Από την άλλη, το βαλς των ανέμων, όσο πραγματικό κι αν, είναι, χρειαζόμουν, βοήθεια, από ιστορικούς, να αποτυπώσω τα πολιτικά- κοινωνικά- ιστορικά γεγονότα, όπως διαδραματίστηκαν. Ναι, εκεί, μπορώ, να πω, πώς δυσκολεύτηκα λίγο.

5. Ποιος διαβάζει για πρώτη φορά το βιβλίο σας ή κάποιες από τις πρώτες σελίδες του από το οικείο περιβάλλον σας; Δέχεστε την όποια κριτική του και επηρεασμένη από αυτή σπεύδετε να διορθώσετε τις όποιες παρατηρήσεις του -αν υπάρχουν φυσικά- ή είστε ''αμετακίνητη'' σε ότι έχετε γράψει;

Μα, φυσικά, η μητέρα μου! Η μεγάλη μου αδυναμία! Δέχομαι, τις παρατηρήσεις της- αν και καμιά φορά δυσανασχετώ!. 

6. Έχετε ''μετανιώσει'' για την κατάληξη που δώσατε σε κάποιο από τα βιβλία σας ώστε αν σας δινόταν η ευκαιρία να αλλάζατε αυτή την κατάληξη θα το κάνατε με μεγάλη χαρά;

Προς το παρόν, δεν έχω νιώσει κάτι τέτοιο. Εξάλλου, οι ήρωές μου, με καθοδηγούν… Αν και τα πέντε, ως τώρα, βιβλία μου, είναι αληθινές ιστορίες!

7. Στον καιρό της Κρίσης η Λογοτεχνία και η ανάγνωσή της τι μπορεί να δώσει στον μέσο πολίτη;

Θα έλεγα, χαλάρωση, ηρεμία, ορισμένες φορές ψυχολογική υποστήριξη, αλλά κυρίως δύναμη, όταν διαβάζουμε, μάλιστα, τα συμβάντα, των προγόνων μας και πώς επανήλθαν, μετά από τόσες καταστροφές!

8. Όταν τελειώνετε την συγγραφή του κάθε βιβλίου σας ποιο είναι το συναίσθημα που σας κατακλύζει και πως αποφορτίζεστε από αυτό ώστε να προχωρήσετε στη συγγραφή του επόμενου βιβλίου σας;

Η αλήθεια είναι, πώς στεναχωριέμαι. Οι ήρωές μου, είναι οι φίλοι μου, η παρέα μου… Περνάω, ατέλειωτες ώρες, μαζί τους. Τους λέω, τα μυστικά μου, τους εκθέτω, απλά την ψυχή μου. Αλλά, συνάμα, νιώθω, ανακούφιση, διότι, ξεκίνησε το ταξίδι τους, στον κόσμο των αναγνωστών.

9. Μέσα στο γραπτό σας βάζετε αυτοβιογραφικά στοιχεία;

Κάθε γραπτό, είναι ένα μυστικό, μια εμπειρία της ζωής. Μια δική μου, συναισθηματική αντίδραση, ως προς τις εξελίξεις των υποθέσεων και μετέπειτα, στη σκέπη, των υπολοίπων ανθρώπων.

10. Ποια από τις ηρωίδες σας έχει το μεγαλύτερο ποσοστό της δική σας ψυχοσύνθεσης;

Θα έλεγα, η Λαλένια. Η προγηρία, την τάραξε.

11. Τα θετικά σχόλια των αναγνωστών σίγουρα θα σας χαροποιούν και θα αντλείτε από αυτά δύναμη για την συνέχεια! Με τα αρνητικά -αν υπάρχουν φυσικά!- τι γίνεται; Πως τα αντιμετωπίζεται; Και, εξαιτίας αυτών, έχετε σκεφτεί να κάνετε εκπτώσεις στο γραπτό σας με σκοπό να αγγίξετε και αυτούς τους αναγνώστες ή όταν γράφετε, γράφετε απαλλαγμένη από τέτοιες πρακτικές, θα έλεγα, σκέψεις;

Όλα τα σχόλια, είναι καλοδεχούμενα! Κυρίως, τα αρνητικά! Αυτά, με κάνουν, να ψάχνω, περισσότερο, τι λάθη κτλ, έχω κάνει, στα κείμενά μου και να διορθώνομαι! 

12. Ποιο βιβλίο σας επηρέασε και έμεινε χαραγμένο στη μνήμη σας αφού πιστεύετε πως και αυτό διαμόρφωσε την σκέψη σας;

Τα λευκά περιστέρια!

13. Ο αγαπημένος σας σύγχρονος συγγραφέας; Και κλασσικός;

Κάλη Καρατζά. Τώρα, ως κλασικός, ο Καβάφης, αλλά και ως μοντέρνος. Για την ακρίβεια ένας κλασικός του μοντερνισμού.

14. Θα κάνω την ερώτηση που κάνω στους φίλους που ξέρω πως διαβάζουν: Ποιο βιβλίο διαβάζετε αυτή την περίοδο;

Διαβάζω ένα εξαιρετικό βιβλίο: Μαλο Έκτωρ, χωρίς οικογένεια. Αν και αυτό το διάστημα, έχω αφήσει, λίγο χρόνο και για τα μαθήματα των Ιταλικών!

15. Τι να περιμένουμε στο μέλλον από την πένα σας;

Ετοιμάζεται το έκτο μου βιβλίο και θα υπάρχουν, πολλές εξελίξεις!

16. Πείτε μας μια φράση που σας εκφράζει και αποτελεί για σας μότο ζωής;

Η γνώση είναι δύναμη!

17. Κλείνοντας και αφού σας ευχαριστήσω πολύ για τον χρόνο που διαθέσατε για να απαντήσετε στις ερωτήσεις μου θα ήθελα να δώσετε ένα μήνυμα στους αναγνώστες σας.

Θέλω, να τους ευχαριστήσω, πού με στηρίζουν, τόσα χρόνια κι να ξέρουν, πώς είμαι συγγραφέας, επειδή, υπάρχουν αυτοί! Όπως άλλωστε, ευχαριστώ και εσάς, για την συνέντευξη!

****

Βιογραφικό Σημείωμα:


Γεννήθηκα στην Αθήνα, αλλά μετακόμισα στο Μεσολόγγι στα 18μου χρόνια. Σπούδασα Στέλεχος Τραπεζικών Εργασιών χωρίς να θέλω ποτέ να ασκήσω το συγκεκριμένο επάγγελμα. Για δυο χρόνια ήμουν ραδιοφωνική παραγωγός στον άνεμο 9,37FM. Άρθρα μου, δημοσιεύονται στις εφημερίδες: Freepen.gr, Βασικός Μέτοχος, Κορινθιακή Ημέρα και Ιθωρία. Επίσης, είμαι μέλος της Εθνικής Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών Κύπρου
Στο ενεργητικό μου, έχω πολλές εκθέσεις ζωγραφικής- ομαδικές/ ατομικές.
Βιβλία πού έχω γράψει: ΛΕΥΚΑ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΑ, ΤΟ ΚΕΝΤΗΜΑ ΤΟΥ ΔΡΑΚΟΥ, Η ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΑ ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ, ΟΤΑΝ ΠΟΝΑΕΙ ΜΙΑ ΨΥΧΗ, ΤΟ ΒΑΛΣ ΤΩΝ ΑΝΕΜΩΝ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου