Τρίτη 19 Ιανουαρίου 2016

Συζητώντας με την συγγραφέα Φιλομήλα Λαπατά!


     Η Φιλομήλα Λαπατά απαντά στο ερωτηματο- λόγιο των ΒιβλιοΑναφορών και μας παρουσιάζει με τον δικό της μοναδικό τρόπο το νέο της βιβλίο! «Η επιστροφή» κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο απ’τις εκδόσεις Ψυχογιός και αποτελεί το πρώτο αυτοτελές μέρος της σειράς βιβλίων της με γενικό τίτλο Οι κόρες της Ελλάδας.
       Η παρούσα συνέντευξη αποτελεί για το blog και για εμένα προσωπικά μεγάλη τιμή γι’ αυτό και την ευχαριστώ θερμότατα που διέθεσε τον πολύτιμο χρόνο της ώστε να μου την παραχωρήσει!
      Όσοι δεν έχετε διαβάσει ακόμα κάποιο βιβλίο της συγγραφέως σας παροτρύνω να το κάνετε σύντομα μιας και η πένα της θα σας προσφέρει εκείνα τα ταξίδια στα οποία ο νους και η ψυχή σας θα γεμίσουν συναισθήματα, εικόνες και μυρωδιές άλλων εποχών, όμορφων εποχών….. Είμαι σίγουρη πως και Η επιστροφή θα μας χαρίσει ένα τέτοιο ταξίδι!
     Μέχρι τότε όμως ας απολαύσουμε την συνέντευξη της και ας γνωρίσουμε λίγο περισσότερο την συγγραφέα και άνθρωπο Φιλομήλα Λαπατά!

1. Tο νέο σας πόνημα, το «Οι κόρες της Ελλάδας-Η επιστροφή», κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο από τις εκδόσεις Ψυχογιός! Αφού σας ευχηθώ να συνεχίσει ανεμπόδιστα το αναγνωστικό του ταξίδι, θα σας ζητήσω να μας το παρουσιάσετε με τον δικό σας μοναδικό τρόπο.

Ευχαριστώ για τις ευχές σας! Πρόκειται για το πρώτο αυτοτελές βιβλίο μιας μυθιστορηματικής σειράς από γυναίκες Ελληνίδες μέσα από τη ζωή και τις περιπέτειες των οποίων ανασυνθέτω την «τοιχογραφία» των τελευταίων διακοσίων χρόνων της ιστορίας μας, καθώς και της κοινωνίας της Αθήνας του 1800. Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ είναι ένα μυθιστόρημα για την Ελλάδα και την Αθήνα.

2. Ποιο ήταν το πρώτο ερέθισμα που έπλασε στο μυαλό σας την υπόθεση του νέου σας βιβλίου «Οι κόρες της Ελλάδας-Η επιστροφή»;

Η ανάγκη μου να κατανοήσω το πώς ως χώρα φτάσαμε στο αισχρό σημείο που βρισκόμαστε σήμερα. Η ανάγκη μου να κατανοήσω το συλλογικό ασυνείδητο ενός λαού που πιστεύει πως για όλα φταίνε οι …άλλοι – οι «ξένοι» στην προκειμένη περίπτωση- και ποτέ ο ίδιος. Γύρισα λοιπόν πίσω στο χρόνο, με εκτενέστατη και εξαντλητική έρευνα, με σκοπό κατανοήσω και να καταγράψω μέσα από την καθημερινότητα των ηρώων όχι μόνο το πολιτικό αλλά και το πολιτισμικό και κοινωνικό «τοπίο» του 1800. 

3. Ποιος από τους ήρωες του νέου σας βιβλίου είναι ο αγαπημένος σας; Και ποιος σας ''ταλαιπώρησε'', είτε ψυχολογικά, αφού απείχε πολύ από τον δικό σας ψυχισμό, είτε τεχνικά, να τον αποτυπώσετε στο χαρτί;

Στο μυθιστόρημα παρουσιάζω δυο ηρωϊδες, οι οποίες αλληγορικά εκπροσωπούν τις δυο όψεις της Ελλάδας. Η Κοραλία Τζάβαλου, η λοκαντιέρα της Αθήνας του 1835, εκπροσωπεί τη φωτεινή όψη της χώρας μας, τη γεμάτη αισιοδοξία και θάρρος, εκείνη που τίποτα και κανένας δεν είναι ικανός να την καταβάλει και η οποία με επίγνωση κάνει την αυτοκριτική της, είναι η αγαπημένη μου. Η άλλη μου ηρωίδα αντίθετα, η Λέγκω Βαρβαρέσου συμβολίζει τη σκοτεινή πλευρά της χώρας μας, αυτή που έχει πάντα τη νοοτροπία του θύματος και είναι αυτή που με «ταλαιπώρησε» να την αποτυπώσω στο χαρτί, γιατί απέχει πολύ από τον δικό μου τρόπο αντιμετώπισης της ζωής.

4. Διαβάζοντας ένα βιβλίο ψάχνω πάντα κάτω από τις λέξεις τα μηνύματα που ίσως θέλει ο συγγραφέας να μεταφέρει στους αναγνώστες του. Μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας ένα μήνυμα που Οι κόρες της Ελλάδας θέλουν οπωσδήποτε εμείς οι αναγνώστες να το ''παραλάβουμε'';

Το μήνυμα είναι: ΤΟ ΙΕΡΟΤΕΡΟ ΜΑΘΗΜΑ ΑΠ’ ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ Η ΙΔΙΑ Η ΖΩΗ.

5. Το πρώτο βιβλίο της τριλογίας Οι κόρες της Ελλάδας τοποθετείται χρονικά στο πρώτο μισό του 19ου αιώνα. Τι είναι αυτό που σας κέντρισε-μαγνήτισε από αυτή την εποχή και τοποθετήσατε τους ήρωες σας στην συγκεκριμένη χρονική περίοδο; Η εποχή μας άραγε είναι μια εποχή που μπορεί να σας εμπνεύσει;

Η σειρά ΟΙ ΚΟΡΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ θα καλύψουν λίγο ως πολύ τα τελευταία διακόσια χρόνια της ιστορίας μας. Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ είναι το πρώτο της σειράς και καλύπτει την περίοδο 1790 μέχρι και 1838 με τον γάμο του Όθωνα. Λατρεύω το ιστορικό μυθιστόρημα και από τα επτά μυθιστορήματά μου που έχουν ήδη εκδοθεί τα προηγούμενα χρόνια, μόνον οι ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ ΛΕΞΕΙΣ είναι σύγχρονο. Τα πάντα όμως με εμπνέουν: ιστορικές εποχές, άνθρωποι, γεγονότα, η ίδια η ζωή.

6. Στα βιβλία σας οι γυναίκες πρωταγωνιστούν. Άραγε οι γυναίκες, ως κεντρικά πρόσωπα ενός βιβλίου, έχουν να πουν περισσότερα στον αναγνώστη γι' αυτό και τις επιλέγετε να επιτελέσουν αυτό τον σκοπό ή η επιλογή τους από εσάς είναι τυχαία;

Τίποτα δεν είναι τυχαίο. Οι γυναίκες πρωταγωνιστούν στα μυθιστορήματά μου, γιατί τις «γνωρίζω» πολύ καλά ως γυναίκα κι εγώ. Γράφω πάντα γι’ αυτά που γνωρίζω και που έχω βιώσει στο «πετσί» μου.

7. Τα θετικά σχόλια των αναγνωστών σίγουρα θα σας χαροποιούν και θα αντλείτε από αυτά δύναμη για την συνέχεια! Με τα αρνητικά -αν φυσικά υπάρχουν!- τι γίνεται; Πως τα αντιμετωπίζεται; Και, εξαιτίας αυτών, έχετε σκεφτεί να κάνετε εκπτώσεις στο γραπτό σας με σκοπό να αγγίξετε και αυτούς τους αναγνώστες ή όταν γράφετε, γράφετε απαλλαγμένη από τέτοιες πρακτικές, θα έλεγα, σκέψεις;

Το μεγαλύτερο λάθος που μπορεί να κάνει ένας συγγραφέας είναι να θελήσει να γίνει αρεστός σε όλους. Με χαροποιούν και μου δίνουν δύναμη τα θετικά σχόλια. Είναι ο «αέρας» που φουσκώνει τα συγγραφικά μου πανιά. Δέχομαι όμως εξίσου και τα αρνητικά. Είναι και αυτά μέρος της συγγραφικής διαδικασίας. Δεν είναι δυνατόν να αρέσουμε σε όλους. Αλλά ούτε και σ’ εμάς μάς αρέσουν όλα και όλοι. Εγώ προσωπικά δεν κάνω ποτέ «εκπτώσεις» στα γραπτά μου.

8. Ποιος διαβάζει για πρώτη φορά το βιβλίο σας ή κάποιες από τις πρώτες σελίδες του από το οικείο περιβάλλον σας; Δέχεστε την όποια κριτική του και επηρεασμένη από αυτή σπεύδετε να διορθώσετε τις όποιες παρατηρήσεις του -αν φυσικά υπάρχουν!- ή είστε ''αμετακίνητη'' σε ότι έχετε γράψει;

Η συγγραφή για μένα είναι μια διαδικασία εντελώς προσωπική. Γυρίζω προς τα μέσα στο κέντρο της ύπαρξής μου. Όταν τελειώνω το εκάστοτε μυθιστόρημά μου το δίνω κατευθείαν στον εκδότη. Δεν το «μοιράζομαι» με κανέναν. 

9. Πότε ήρθε η συγγραφή στην ζωή της Φιλομήλα Λαπατά; Ποια ανάγκη τής ικανοποιεί;

Ήταν παιδικό όνειρο το οποίο έμεινε κρυμμένο κάπου στο βάθος του μυαλού μου, μέχρι που ήρθε το πλήρωμα του χρόνου και το πραγματοποίησα αργότερα σε ώριμη ηλικία. Ήταν και συνεχίζει να είναι μια ανάγκη ψυχής. 

10. Εσείς κατευθύνετε τους ήρωες ή ήρωες εσάς κατά την γραφή;

Συνήθως ξεκινώ με πολύ συγκεκριμένα σχέδια για τους ήρωές μου. Έχω σχεδιάσει εκ των προτέρων τις ζωές τους, αλλά στην πορεία κάποιες φορές εκείνοι κάνουν τα δικά τους, παίρνουν πρωτοβουλίες, πεισμώνουν, μου αντιστέκονται. Εγώ τότε απλά τους ακολουθώ. 

11. Μέσα στο γραπτό σας βάζετε αυτοβιογραφικά στοιχεία; Και όταν λέω αυτοβιογραφικά στοιχεία δεν εννοώ απαραίτητα προσωπικά γεγονότα αλλά μυρωδιές, εικόνες, συναισθήματα.

Πάντα. Αυτοβιογραφικά όσον αφορά στο ψυχολογικό κομμάτι του μυθιστορήματος. Ο άξονας του κάθε μυθιστορήματος, πάνω στον οποίο χτίζω ολόκληρη την ιστορία, είναι συνήθως κάποιο θέμα το οποίο με απασχολεί εκείνη την εποχή της συγγραφής και έχω ανάγκη να το δουλέψω μέσα μου.

12. Στον καιρό της Κρίσης η Λογοτεχνία και η ανάγνωσή της τι μπορεί να δώσει στον μέσο πολίτη;

Επίγνωση. Μια άλλη άποψη της ζωής. Μια ευκαιρία να επανεξετάσουμε τη δική μας ζωή μέσα από τις ζωές των άλλων.

13. Ποιο βιβλίο σάς επηρέασε και έμεινε χαραγμένο στη μνήμη σας αφού πιστεύετε πως και αυτό διαμόρφωσε την σκέψη σας;

Δεν είναι μόνον ένα. Γενικά η λογοτεχνία από μικρή ηλικία με βοήθησε να διαμορφώσω το χαρακτήρα μου, τη σκέψη μου και τις επιλογές μου. Αν κάτι όμως είχε ειδικό «βάρος» στη ζωή μου και στη μετέπειτα συγγραφική μου καριέρα, θα έλεγα πως ήταν όλο το συγγραφικό έργο του Τάσου Αθανασιάδη.

14. Ο αγαπημένος σας σύγχρονος συγγραφέας; Και κλασσικός;

Ξεχωρίζω την Ιωάννα Καρυστιάνη ως μια από τις σημαντικές εκπροσώπους της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας. Από τους παλαιότερους Έλληνες: Σαμαράκη, Λουντέμη, Τερζάκη, Παναγιωτόπουλο, Αθανασιάδη, Καζαντζάκη. Από τους ξένους προτιμώ τους Γάλλους και τους Άγγλους κλασικούς. 

15. Προτείνετε μας ένα βιβλίο!

Ένα από τα τελευταία βιβλία που διάβασα τον τελευταίο καιρό και έμεινε στο μυαλό μου και στην ψυχή μου (έκανε δηλαδή τη διαφορά από τα υπόλοιπα που διάβασα) ήταν το «Καλά και σήμερα» της Σοφίας Νικολαϊδου από τις Εκδόσεις Μεταίχμιο. Ένα δύσκολο βιβλίο που όμως μου άφησε στην ψυχή μια μεγάλη αισιοδοξία όταν το τελείωσα, παρόλο που η συγγραφέας του αναφέρεται στο χρονικό του καρκίνου στο δικό της στήθος, θέμα εξόχως φοβιστικό, όπως καταλαβαίνετε, και το οποίο σε προκαλεί να σκεφτείς τη δική σου θνητότητα. Με έκανε να επιβεβαιώσω άλλη μια φορά αυτό το οποίο πιστεύω: ότι δεν έχουμε κανέναν έλεγχο στη ζωή μας, παρά μόνο την επιλογή στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε αυτά που μας συμβαίνουν.

16. Θα κάνω την ερώτηση που κάνω στους φίλους που ξέρω πως διαβάζουν: Ποιο βιβλίο διαβάζετε αυτή την περίοδο;

Βρίσκομαι πάλι σε περίοδο ιστορικής έρευνας για τη συνέχεια της σειράς μου ΟΙ ΚΟΡΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ. Διαβάζω λοιπόν βιβλία ιστορικά απ’ όπου αντλώ και τις πληροφορίες που μου χρειάζονται για τη δουλειά μου.

17. Πείτε μας μια φράση που σας εκφράζει και αποτελεί για σας μότο ζωής;

ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ Ν’ ΑΛΛΑΞΟΥΜΕ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ! ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΟΜΩΣ ΝΑ ΔΙΑΛΕΞΟΥΜΕ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΘΑ ΤΟ ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ ΚΑΙ ΘΑ ΤΟ ΤΙΜΟΥΜΕ.

18. Στο ερωτηματολόγιο μου σχεδόν πάντα ρωτώ τους συγγραφείς για τα επόμενα συγγραφικά τους βήματα. Με εσάς όμως δεν θα κάνω το ίδιο μιας και Η επιστροφή είναι το πρώτο βιβλίο της τριλογίας σας με γενικό τίτλο Οι κόρες της Ελλάδας και επομένως η συγγραφή του δεύτερου και τρίτου μέρους της αντίστοιχα αποτελεί όπως λογικά συμπεραίνω τα επόμενα συγγραφικά σας βήματα. Έτσι λοιπόν θα αρκεστώ στο εξής ερώτημα: Πείτε μας ένα θέμα που θα θέλατε οπωσδήποτε να ασχοληθείτε σε κάποιο από τα επόμενα βιβλία σας;

Ο διχασμός είναι το θέμα με το οποίο ασχολούμαι στο επόμενο βιβλίο μου. Ο διχασμός ο προσωπικός και πώς αυτός με τη σειρά του καθρεφτίζεται στην κοινωνία.

19. Κλείνοντας, και αφού σας ευχαριστήσω θερμά για τον χρόνο που διαθέσατε να απαντήσετε στις ερωτήσεις μου, θα ήθελα να δώσετε ένα μήνυμα στους αναγνώστες σας.

ΑΛΗΘΙΝΗ ΕΥΤΥΧΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ.

Σας ευχαριστώ πολύ για τις πρωτότυπες ερωτήσεις.


****
Βιογραφία συγγραφέως:


Η ΦΙΛΟΜΗΛΑ ΛΑΠΑΤΑ γεννήθηκε στην Αθήνα και είναι ο καρπός μιας Μακεδόνισσας κι ενός πολίτη του κόσμου. Σπούδασε δημόσιες σχέσεις κι εργάστηκε στον ιδιωτικό τομέα. Παραμένει όμως μόνιμη μαθήτρια της ζωής. Η πολυπλοκότητα των διαπροσωπικών σχέσεων την απασχολεί από πολύ παλιά και αυτός της ο προβληματισμός αποτυπώνεται στα βιβλία της. Καθώς αγαπά την ποικιλία, ζει μεταξύ δύο κόσμων: της Ελλάδας και της Ιταλίας.
Έργα της: ΟΙ ΚΟΡΕΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ, ΤΟ ΔΑΚΡΥ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ, ΕΙΣ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΣ, ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ ΛΕΞΕΙΣ, Η ΞΥΠΟΛΥΤΗ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ, Η ΧΗΡΑ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ και Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ-ΟΙ ΚΟΡΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Δήμητρα Κωλέτη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου